Xerius, die zelfstandigen adviseert en informeert maar ook gezinnen en werkgevers raad geven, vroegen mij (Fré Heylen,oprichter WordFit en ook uw fitheidscoach) of ze mij mochten interviewen en naar voor mochten schuiven als goede voorbeeld van een jonge ondernemer die zijn business laat groeien door veel gratis info weg te geven. Met andere woorden contentmarketing inzet.
Hier vind je de tekst uit het artikel:
Contentmarketing: deze 2 starters geven het goede voorbeeld
Frédéric en Jelle zijn niet alleen mannen met een passie voor sport, maar ook ambitieuze ondernemers. De één runt een beloftevolle zaak als fitheidscoach, terwijl de ander hoge ogen gooit met zijn eigen carrièreplatform en consultancybedrijf. Het succes van hun bedrijven hebben beide starters te danken aan een doeltreffende online aanpak: ze maken gretig gebruik van contentmarketing.
Om je zaak in de schijnwerpers te plaatsen, moet je eenvoudigweg het internet op. Dat hebben Frédéric Heylen en Jelle Verdoodt, twee energieke starters met sportieve achtergrond, maar al te goed begrepen. Onder het motto “al doende leert men” wisten ze zich de principes van contentmarketing eigen te maken.
Frédéric Heylen - WordFit
Hoewel hij een opleiding LO op zak had, kwam Frédéric Heylen oorspronkelijk aan de bak als autoverkoper. Dat maakte hem niet gelukkig, want zijn grote droom – van zijn passies zijn beroep maken – bleef in het achterhoofd spelen. In 2012 maakte hij de klik, en waagde hij de sprong naar het ondernemerschap.
Frédéric: “Sporten en gezond eten zijn mijn grote passies, en daar wilde ik meer mee doen. Daarom ruilde ik het autosalon voor een fitnessclub en ging ik in bijberoep persoonlijke coaching aan huis geven: de start van mijn eigen zaakWordFit. De kennis en ervaring die ik gaandeweg opdeed, bundelde ik in teksten filmpjes die ik als begeleidingsprogramma’s online aanbood. Het effect was enorm: de vraag naar zowel persoonlijke als online coaching schoot de hoogte in en er ontstond een ware WordFit-community.”
De digitale toer op
“Ik merkte al snel dat er online heel wat mogelijkheden lagen. Dus volgde ik enkele opleidingen, bij mij in de buurt maar ook in Nederland. Op die manier kreeg ik de principes van contentmarketing onder de knie. Die pas ik vandaag overal toe. Zo vind je op mijn blogkanaal brede en lichte content zoals gezonde recepten of lijstjes met leuke sportoefeningen. Concrete en waardevolle content bied ik dan weer aan in een gratis e-book. Ook speel ik met het idee om coaching te geven via online workshops of zogeheten webinars.”
Veni, vidi, video
“Verder probeer ik sterk aanwezig te zijn op sociale media. Zo ben ik gretig bezig met Facebook en Instagram. Mijn Facebookpagina telt intussen meer dan 19.000 volgers, en daar ben ik best trots op. Twitter ligt me minder, wat niet wegneemt dat ik er ook nuttige content deel. Videocontent is volgens mij the next big thing. Een uitgebreid YouTube-kanaal heb ik al, maar sinds kort experimenteer ik ook met Periscope. Deze app laat toe om op Twitter beelden live te streamen. De eerste indrukken zijn alvast geweldig.”
WordFit op sociale media:
“Contentmarketing vergt een zekere inspanning, dat is zeker. Maar voor starters biedt het heel wat voordelen. Zo zie ik het als een goedkope manier om bereik en geloofwaardigheid op te bouwen. De grootste uitdaging blijft de selectie maken van welke content je wel en (nog) niet wil inzetten.”
Jelle Verdoodt – Sportcareers.eu
Ook Jelle is een sportfanaat en ambitieuze ondernemer. Na zijn studies LO en sportmanagement stelde hij vast dat de arbeidsmarkt voor sportprofessionals erg versnipperd was. Net dát probleem leverde hem zijn job als ondernemer op.
Jelle: “Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om een job te vinden in de sportbusiness. Dat ligt deels aan het nichekarakter van de sector, maar de voornaamste reden was het gebrek aan overzicht. Dat bracht me op het idee vanSportcareers.eu: een online carrièreplatform waar jonge professionals in contact kunnen komen met werkgevers uit de openbare en publieke sportsector.”
Trial and error
“Om in het prille begin volk naar mijn website te trekken, zette ik zwaar in opFacebook. Ik deelde vacatures en nuttige artikels, maar ook leuke weetjes en nieuwsberichten uit de sportwereld. Dat was uiteraard een proces van trial anderror: ik merkte al snel welke content wel of niet aansloeg. Door er af en toe eens een boek over inboundmarketing op na te slaan, wist ik die praktijk te optimaliseren. We ontvangen nu jaarlijks zo’n 71.000 unieke bezoekers op de website.”
Content afstemmen op kanalen
“We proberen ons bereik te vergroten via LinkedIn, Twitter en zelfs WhatsApp. Elk stukje content stemmen we nauwgezet af op het kanaal. Belangrijk is dat je content altijd informeert, amuseert, verbaast of kortweg reactie uitlokt. Die reacties kan je vervolgens meten en opvolgen. Bij Sportcareers.eu doen we dat aan de hand van twee tools: Google Analytics en SumoMe.”
Contentmarketing: “verslavend”
“Intussen heb ik het ondernemersvirus flink te pakken. Na Sportcareers.eu begon ik nog een tweede zaak. Met mijn consultancybedrijf DOPE sta ik b2c-bedrijven en kmo’s - binnen en buiten de sportsector - bij in hun sociale en digitale marketing. Samen gaan we na hoe ze sociale media kunnen inzetten, welke kanalen voor hun zaak in aanmerking komen en hoe ze die strategie ook concreet kunnen invullen.”
“Contentmarketing past mooi bij mijn eigen principes: als je eerst veel geeft en investeert, kan je daar later iets waardevol voor terugvragen. De inspanningen die ik jaren terug leverde, zie ik vandaag vertaald in meer webverkeer en een sterker vertrouwen.”
“Contentmarketing vergt een zekere inspanning, dat is zeker. Maar voor starters biedt het heel wat voordelen. Zo zie ik het als een goedkope manier om bereik en geloofwaardigheid op te bouwen. De grootste uitdaging blijft de selectie maken van welke content je wel en (nog) niet wil inzetten.”
HIER kan je het artikel nog eens nalezen op Xerius.be
Reactie toevoegen