Hey WordFit'er,

 

Overgewicht is een steeds groter wordend probleem voor de volksgezondheid. Ook bij kinderen heeft overgewicht ernstige gevolgen voor de gezondheid. Kinderen met overgewicht hebben tevens een grotere kans op overgewicht op latere leeftijd.

Eén van de factoren die een rol spelen bij deze problematiek is de reclame voor voedingsmiddelen die niet passen in een gezond voedingspatroon.

 

De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) bracht in 2006 een rapport uit met de volgende conclusies:

  • Er vindt op zeer grote schaal promotie van voedingsmiddelen, speciaal gericht op kinderen, plaats. 
  • Kinderen waarderen deze promotie en laten zich er door beïnvloeden
  • De promotie gebeurt vooral voor voedingsmiddelen met weinig nuttige voedingsstoffen en een hoog aantal calorieën. 
  • De promotie voor deze voedingsmiddelen ondermijnt de aanbevelingen voor een evenwichtig en gezond eetpatroon. 
  • De promotie heeft een schadelijk effect op de voedingskennis, het aankoopgedrag en de consumptie van kinderen.

                        

Naast het rapport van de WHO, zijn er ook nog heel wat onderzoeken die dit bevestigen. Er blijkt wel degelijk een duidelijk een verband te zijn tussen de mate van televisiekijken en overgewicht bij kinderen.

  • Uit een onderzoek verricht door door de Consumentenbond in Nederland bleek onder andere het volgende: 82% van alle tv-reclames (tussen 6.00 en 21.30) en 94% van de tv-reclames specifiek gericht op kinderen zijn voor voedingsmiddelen die niet goed passen in een gezond eetpatroon.
     
  • Uit verschillende onderzoeken blijkt dat voedingsmarketing vooral plaatsvindt voor producten met een hoog gehalte aan vetten, suikers en/of zout (The European Heart Network, 2005 en Hastings, 2003).
     
  • Een internationaal onderzoek in 13 landen van Consumers International (1996) liet bijvoorbeeld zien dat 95% van alle tv-reclame voor voedingsmiddelen betrekking had op ongezonde producten. De reclames waren vooral voor snoep, gezoete ontbijtgranen, fastfood restaurants, hartige snacks en frisdrank.
     
  • Ook het Institute of Medicine (IOM) concludeert in 2006 op basis van een grootschalige review dat er een verband is tussen televisie kijken en het gewicht van kinderen. Hiermee draagt voedingsreclame bij aan een omgeving die niet bevorderlijk is voor gezondheid van kinderen, concludeert het rapport (IOM, 2006).
     
  • Een review uit 2005 (Lobstein, 2005) naar een link tussen voedingsreclame en het risico op overgewicht in tien verschillende landen vond een significant verband tussen het aantal kinderen met overgewicht en het aantal voedingsreclames op kindertelevisiezenders in dat land, in het bijzonder de reclames voor voedingsmiddelen met veel calorieën en weinig nuttige voedingsstoffen.
     
  • Een studie van Utter (2006) onder ruim 3000 kinderen (5-14 jaar) liet zien dat het risico op overgewicht of obesitas toenam naarmate kinderen langer televisie keken, onafhankelijk van factoren als leeftijd, geslacht en lichamelijke activiteit.
     
  • Halford (2007, Sep) toonde aan dat kinderen met overgewicht meer reageren op voedingsreclame. En dan meerbepaald door een verhoogde inname van voedingsmiddelen met veel calorieën

 

Alarmerend? Misschien wel…

… MAAR er is misschien een gemakkelijke manier om bovenvermelde problemen op te lossen! Uit een onderzoek verricht door psychologen van Yale University (en dat verscheen in Health Psychology; zie bron onderaan) bleek namelijk het volgende: je zou afvallen als je consequent wegzapt van de advertenties voor junkfood. Die reclamespotjes zouden namelijk, zonder dat je het zelf merkt, de inname van calorieën stimuleren.

Uiteraard is het niet zo gemakkelijk… Maar alle beetjes helpen om fitter te blijven, te worden of om gewicht te verliezen! HIER vind je meer informatie over de energiebalans. Dat is de verhouding tussen het aantal calorieën dat je opneemt en hoeveel je er verbruikt. Als je meer verbruikt dan je opneemt, ga je afvallen. Dat is, tot nader order, nog steeds de enige manier om af te vallen. Gezonder eten en wat meer bewegen... Of spelen in het geval van kinderen! Want dat lijken ze soms wel afgeleerd...

 

Wat denk jij hiervan? Spelen jou kinderen nog zoveel als jij vroeger deed? Laat het hieronder weten!

 

Fitte groeten,

Frédéric Heylen, ook uw fitheidscoach

 

Lees ook:

 

Bron: Health Psychology 2009, Vol. 28, No. 4, 404–413.

Test CTA met afbeelding

Abonneer je op m'n podcast-kanaal

Goed in je Vel-podcast
Cover Fit zonder fitness Boek Fré Heylen van WordFit

 



 

Laat je verrassen en geef jouw leven een positieve boost.

 

Bestel hier je exemplaar